BRANKO GULIN: FENOMENOLOGIJA PROLAZNOSTI
19. 12. 2024. - 28. 02. 2025.
U prostorima Muzeja suvremene umjetnosti Istre / Museo d’arte contemporanea dell’Istria, u četvrtak 19. prosinca 2024. u 19.00 sati održat će se otvorenje izložbe istarskog vizualnog umjetnika i performera Branka Gulina pod nazivom FENOMENOLOGIJA PROLAZNOSTI. Riječ je o prvom autorovom samostalnom predstavljanju u prostorima Muzeja u kontekstu kojeg je odabrana iznimno referentna umjetnička cjelina nastala 2000. godine, a koja progovara o konceptu doživljaja i opredmećivanja prolaznosti te sadrži snažnu dnevničku i dokumentarnu komponentu koju je umjetnik utjelovio koristeći istovremeno razne medije i formate, multimedijske i multidisciplinarne metode.
Duboko vjerovanje u iscjeliteljsku i osvještavajuću moć umjetnosti, propitivanje značaja, statusa i uloge umjetnika te same umjetnosti u kontekstu povijesti i suvremenog društva obilježit će njegovo stvaralaštvo koje u javnom prostoru možemo pratiti od 80 – ih godina nadalje. Istaknimo da je Branko Gulin autor iznimno bogate i raznovrsne biografije, životnog i umjetničkog iskustva koji je 80-ih i 90-ih godina bio prisutan na likovnoj sceni Istre i Hrvatske. Od 2002. do 2019. živio je i radio u SAD-u, gdje je stekao nova saznanja i iskustva o umjetnosti i umjetničkoj praksi izvan europskih okvira, a FENOMENOLOGIJA PROLAZNOSTI nastaje neposredno nakon njegova povratka u Istru te sažima ranija i novostečena iskustva. Upravo je prelazak u novo tisućljeće postalo polazište za koncipiranje tematskih poglavlja i cjelina za koje su radovi nastajali na dnevnoj bazi, a iz kojih se daju iščitati autorovi interesi koje pronalazi u filozofiji, povijesti, psihologiji, sociologiji, povijesti civilizacije, antropologiji, arheologiji i religiji.
Sam autor ističe kako ljudska egzistencija predstavlja ključno i aktualno pitanje koje zahtjeva društveno osvještavanje, što je po njemu osnovna funkcija umjetnosti; rad mora biti višeznačan i angažiran te smješten u određeni kontekst. Polazišta su to koja su strukturirala i ovaj, iz više aspekata, najvažniji autorov umjetnički projekt koji istodobno otkriva uzore koje je pronalazio u pokretu Fluksus, konceptualnoj umjetnosti, ready made-u, happeningu, bodyartu, uličnoj umjetnosti i performansu, ali i plemenskoj/domorodačkoj umjetnosti i ritualnim praksama.
Autorovi ručno rađeni plakati koji u sklopu izložbenog postava predstavljaju manju cjelinu, podsjetit će da je svako pojedino poglavlje zasebno izlagano u javnim prostorima grada Pule (Bistro Cardus, Klub Radio Maestrala Uljanik, Water Gallery) počevši od 15. 02. 2000. sve do 1. 02. 2001. kada je predstavljeno posljednje poglavlje pod nazivom Ponovno stvaranje svijeta.
U zastupljenim radovima stapaju se slojevi individualne i kolektivne svijesti i stvarnosti, pojedinačna i globalna iskustva, mikro i makro događaji i pojave koji su obilježili i zaokupili autorovu pažnju. Ritual dnevnog/mjesečnog bilježenja i opredmećivanja različitih razina stvarnosti i njihova vizualna preobrazba kroz kolaže, fotografije, skulpture, objekte i video radove doživjet će s vremenskim odmakom novo čitanje uz svježe intervencije i performativne izvedbe. / Ketrin Milićević Mijošek
VIŠE DETALJA SAZNAJTE U NASTAVKU...
“Fenomenologija je nastala od grčke riječi phainomenon (phainomai, pojavljivati se) i logos (um). To je filozofska metoda u kojoj se polazi od samih pojava, a bavi se doživljajima i njihovom strukturom, a ne analizom.
Prolaznost. Vrijeme je prema spoznajama suvremene fizike (uz energiju, prostor i materiju) ono po čemu sve postoji ili ne postoji.
Prema budističkoj filozofiji, prolaznost ili nepostojanost pojava (sansk. अनित्य anitya) shvaća se kao fenomen u stalnom kretanju. Pojavnost se u trenutku nastanka odmah razlaže i nestaje.
RAZUMIJEVANJE PROLAZNOSTI OTVARA NAM MOGUĆNOST DA SHVATIMO NESHVATLJIVO I DA PRIHVATIMO NEPRIHVATLJIVO.
Ovaj konceptualni rad koji sam nazvao Fenomenologija prolaznosti predstavlja vizualni i zvučni susret s prolaznošću kroz sferu umjetnosti primjenom multimedijske i multidisciplinarne metode na konkretnom uzorku. Uzorak je numeričkoga karaktera i odnosi se na mjerenje vremena. Konkretno, uzeo sam za predmet svojega rada godinu 2000., prijelaz u novo tisućljeće. Tijekom cijele godine 2000. svakoga dana izradio bih jedan rad od fotografija, kolaža, objekata i likovnih intervencija, a u nazivu rada je samo datum kad je nastao. Mjeseci u godini su određeni su kao tematske cjeline u kojima se bavim situacijama i pojavama koje su u biti obilježene svojom prolaznošću: Zamrznuta stvarnost (siječanj), Slučajni susreti (veljača), Kontinuirano kretanje (ožujak), Životni ciklus 1. (travanj), Životni ciklus 2. (svibanj), Smrt (lipanj), Reinkarnacija (srpanj), Trenuci u životu jednog magarca (kolovoz), Prolaznost kao znanstvena kategorija (rujan), Prolaznost kao individualni doživljaj (listopad), Apokaliptična prolaznost 20. stoljeća (studeni), Ponovno stvaranje Svijeta (prosinac).
Svojim sam radom segmente vlastite stvarnosti tijekom 2000. godine pohranio i oteo raspadanju i nestanku, što u biti otkriva karakter naše civilizacije (znanost, religija, ideologija, svjetonazor, itd.) koja se temelji na pohranjivanju i analizi postojanja i fikciji prošlosti, bez pomirbe s prolaznošću.
Bio sam dosljedan u svojoj odluci da obilježim svaki dan; tako je nastalo 366 djela (godina je bila prijestupna) mješovitog karaktera, ali tematski zaokruženih. Uz to, svakoga mjeseca izradio sam plakat (12 komada), skulpturu ili objekt (12 komada) i videozapis (12 videa). Radovi su dosad preživjeli gotovo dva i pol desetljeća i predstavljaju svojevrsnu vremensku kapsulu.” / Branko Gulin
BIOGRAFIJA
Rođen 1953. godine, državljanin Hrvatske i SAD-a. Studirao filozofiju i indologiju na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Diplomirao političke znanosti na Sveučilištu u Zagrebu. Položio državni stručni ispit za kustosa u muzejskoj djelatnosti u Muzejskom dokumentacijskom centru u Zagrebu. Bio kustos Muzeja narodne revolucije Istre u Puli (sadašnjeg Povijesnog i pomorskog muzeja Istre), ravnatelj Muzeja Grada Rovinja i kustos Grafičke zbirke u Sveučilišnoj knjižnici u Puli. Radio je 12 godina kao asistent u ljevaonici umjetnina u bronci u klasi akademskoga kipara Nikolasa Legerosa (Minneapolis, SAD) te stekao širu klasičnu likovnu naobrazbu i potpuno savladao ljevački zanat. Sudjelovao na više od 150 samostalnih i skupnih izložbi u bivšoj Jugoslaviji, Italiji, Švicarskoj, Francuskoj, Hrvatskoj i SAD-u. Živi i radi u Puli, Hrvatska.
www.brankogulin.com
Kustosica izložbe: Ketrin Milićević Mijošek
Izložba je realizirana u kontekstu Godišnjeg izložbenog programa uz financijsku podršku Upravnog odjela za kulturu i zavičajnost Istarske županije, Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske, Grada Pule - Pole i Turističke zajednice Grada Pule, a biti će popraćena paralelnim programima; serijom tematski povezanih inauguracijskih performansa i uprizorenja od kojih ističemo RUBYCON u izvedbi dramskih pedagoga Sanje Lađarević i Milana Medaka, te stručnim vodstvima i edukativnim radionicama.
Izložba traje do 28. 02. 2025. i može se pogledati svakim danom osim ponedjeljka i blagdana, od 10.00 do 19.00 sati, a iznimno 24. i 31. 12. 2024. godine od 10.00 do 14.00 sati.
DOBRODOŠLI !